Pages

Ads 468x60px

Friday, 30 November 2012

Tips Kecantikan: Menaikkan seri wajah dan hilangkan parut jerawat (homemade face mask)

Assalamualaikum.. 

Tajuk yg kebabom bukan main tu mesti ada yg tak sabaq!! haha.. Tunggu sat, bagi ceq beleter dulu noh.. Ni nak crita ni.. Bukan apa, setelah dok renung tengok kat cermin dekat2 kan baru lah sedar yg muka dah penuh kesan parut jerawat *ade la tiga empat ketui* tang muka ni.. huhu.. Pulak tu, nampak muka macam dah pucat, kusam, tak licin dan kering gitu.. Tak berjaga sungguh!! *mara diri sendiri* hurm.. >.< Tu yg menggelabah dok tanya kat mak fira, ape nak buat dgn muka dah tak secantik dan semulus Siti Nurhaliza ni.. eh!! Tetibe.. hehe.. So, mak fira pun bg la petua ni menggunakan cara org lama.. Ok, jom ikuti cara buat dgn hasil tgn sendiri.. 

Langkah pertama:
-Sediakan kunyit hidup, lobak merah, kentang dan limau nipis
-Kuantiti : ikutla byk mane yg korang nak pakai kat muka
-Kunyit jgn banyak sgt nanti muka kuning mcm masscot digi (hehe)

Langkah kedua:
-Hiris kunyit hidup, lobak merah dan kentang nipis-nipis
-Potong limau nipis (suku pun cukup)

Langkah ketiga:
-Kisar hirisan kunyit hidup, lobak merah dan kentang tadi 
sehingga hancur bersama perahan limau nipis

Ok, dah siap.. kalau jadi macam dalam gambar tu dah bole pakai dah kat muka :)



Cara penggunaan: Fira syorkan bole ikut petua ni sebulan 2-3 kali pakai kat muka sampai pulih dan kesan jerawat pun dah hilang.. Pastikan muka dicuci dulu dan bersih sebelum pakai mask ni ye.. Pakai dalam setengah jam camtu ke seluruh muka kecuali dikeliling mata dan mulut.. (perhatian: pedih sekiranya termasuk mata) 

Sekian sahaja tips kali ni.. Terima kasih kerana membaca dan mengikuti tips ini.. Nantikan tips yg berikutnya pula ya.. :)



Tuesday, 27 November 2012

Gambar Majlis Persandingan Hairie Othman & Dalia Diyana Ruslan

Assalamualaikum..

Pada hari Sabtu 24 November 2012 lepas telah berlangsung satu majlis persandingan pelakon Hairie Othman & Dalia Diyana Ruslan di Dewan Serbaguna Sri Iskandar, Perak.. Sebenarnya, ini adalah majlis keluarga, Diyana Ruslan ni pangkat mak sedare fira.. hehe.. Jadi, fira pun ade jgk masa majlis persandingan berlangsung.. Awesome ok!!! ni fira kongsikan detik2 manis mereka berdua..


gamba berdua kat sebelah tu menyelit jgk!! hehe..
photo by: diarisatuhati.blogspot.com

photo by: diarisatuhati.blogspot.com

photo by: diarisatuhati.blogspot.com

photo by: diarisatuhati.blogspot.com

Pemilik blog ni nak jgk bergambo kat pelamin.. *fefeeling*
photo by: diarisatuhati.blogspot.com

Official Photographer untuk Majlis Persandingan Hairie Othman & Dalia Diyana Ruslan di Dewan Serbaguna Sri Iskandar ialah Momentlicious | Photography & Creative Services.. Terima kasih untuk foto yg menarik dan terbaik ini.. Sila klik link tersebut untuk sebarang info lebih lanjut.. Gambarnya di bawah ini: 













Terima kasih kerana sudi menjenguk ke blog ini.. :)

Thursday, 22 November 2012

Tips Kecantikan: Rahsia Skrub Beras (homemade)

Assalamualaikum..

Ape kaba suma? sihat? Musim hujan ni mula la ramai yg tak sihat, demam, batuk, selsema, pening.. Macam fira jgk jangkit satu rumah.. Jaga kesihatan k!! Oklah, tanpa berceloteh panjang, kali ni fira nak kongsikan petua kulit licin, lembut, putih, mulus, gebus..eh!! hihi buang segala daki2 yg *menetap* kat badan korang tu.. Bukan perempuan je, laki pun bole guna petua ni taw.. Buat sendiri je, tak perlu nak beli produk memahal sedangkan bende yg sama je.. lg puas hati.. *jgn malas nak cantik ni* abesla beras kat umah korang lepas ni.. haha.. ^^

Cara membuat Skrub Beras:

Langkah pertama:
-Sediakan beras (brape byk kuantiti yg korg nak)

photo by: google

Langkah kedua:
-Masukkan beras ke dalam kuali utk digoreng
-Pastikan beras digoreng sehingga garing dan warna keemasan
-Sentiasa kacau beras supaya tidak hangus (nnti tak elok)

photo by: google

 Langkah ketiga:
-Selepas beras dah jadi warna keemasan, biarkan ia sejuk sedikit
-Kemudian selepas beras dah suam2 kuku, kisar ia sehingga hancur 
dan halus seperti dalam gambar dibawah

photo by: google
Cara penggunaan: Skrub beras ini bole dipakai ke seluruh badan termasuk dimuka. Bole digunakan sebulan      2-3 kali (jangan kerap sgt nanti kulit jadi kering). Cara pakai mudah saja. Ambil brape kuantiti yg korang nak, basahkan dgn air, dan sapu dibadan sewaktu mandi. (ambil masa ulang skrub beras ni dibadan). Untuk kulit lebih cerah dan lembab, korang bole jgk campurkan skrub beras ni dgn susu tepung (susu kambing lbh baik). Pastikan simpan lebih skrub beras ni dalam bekas yg bersih dan ditempat yg kering. 

ok, sekian tips kecantikan arini.. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa di blog fira.. :)




Sunday, 4 November 2012

Layan: Gara-gara Hello! My Lady..



Assalamualaikum.. 

Hai, apa kaba suma? selamat berhujung minggu, inilah masa utk santai2 lepak2 rileks2 terbaring sumalah.. *happy lah tu* tapi ada jgk yg bekerja kan sabtu ahad.. takpe2.. selamat bekerja!! chaiyok!! hehe.. Arini biase lah, dengan berbesar hatinye fira dok umah kan lepas abes mengemas umah, kemas dapur, basuh pinggan, sapu sampah, mop lantai suma *rajin tak kita?* :p bercita2 la nak sambung tengok drama korea yg tak abes tgk malam tad sambil melipat baju lagih.. *rajinkan?* haha.. drama Hello! My lady.. walaupun cite dah lame baru nak tgk betul2.. hew2.. tapiiii... terpaksa simpan dulu niat tu sebab ade penghalang yg tetiba terjebak jgk nak tengok sesame.. haha.. sape lagi kalau bukan mak kesayangan kita lah.. hah, kan!! semalam anaknye ni tengah melipat baju nak hilangkan boring layanlah cite nih online je kat Maaduu, sambil2 tu dia pun dok sebelah pasang hanger kat baju utk nak sidai pun rupanya dok layan jgk.. haha.. lepastu, tengahari ni tad cakap la kat mak.. 

Macamni dialognye:
Fira: mak jap lg eiya nak tgk cite korea semalam tau.. nak sambung tgk.. hehe..
Mak: eh, tak bole.. tak bole.. janganlah!! tengoklah cite lain dulu, kan byk drama lain..
Fira: ala, cite lain tak best.. nak tengok jgk yeh.. *jaat kan?* 
Mak: takde2.. tunggu mak balek jap lg jgk..
Fira: kol bape? 
Mak: kol 4 kot..
Fira: >..< (huih, lamenye nak tunggu.. iyolah!! menurut kata tanpa rela) haha..

So, kene la tunggu sampai mak balek petang jap lg baru dpt tgk.. adehhh.. mak pun dah tersangkut tgk cite korea.. tu lah, sape suruh bagi tgk.. haha.. (orang tua pun bole layan cite korea) keh3.. mak2!!

Inilah dia my mom.. terpengaruh cite korea.. haha..

Terima kasih sudi membaca celoteh kali ni.. :)
 

Kata-kata Semangat

"jika anda mahukan kejayaan, jgnlah meningglkn sorg drpd kamu berada didlm kegagalan.. biarlah kejayaan itu dikecapi dan dirasai bersama tnpe ada yg terkebelakang.."

"Tanpa keberanian, mimpi takkan bermakna."

"Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati."
There was an error in this gadget

Kata-kata Hikmat

"Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan jadi lalat yang membusukkannya."

"Jika kita mampu meletakkan diri kita ditempat orang lain, saya yakin manusia tidak akan menzalimi sesama manusia lagi."

"Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan."